maandag 19 augustus 2013

Verlaten fietsen


Verlaten fietsen: fascinerend.

Wat is hier gebeurd, vraag ik me af bij de tweewielers die soms inclusief dure hangsloten en kleurrijke fietstassen langs mijn route staan. En dan niet in het fietsenrek naast de tramhalte, waarde lezer. Nee, integendeel.

Achter een houten boomstam die dient ter afscheiding tussen fietspad en grasveld in het Diemerpark, ligt een fiets. Waarom ligt die daar en blijft die daar? Waar is de eigenaar?

Onder het viaduct van de A10 over het Amsterdam-Rijnkanaal loopt een fietspad. Er is daar weinig in de buurt, behalve het water, een sluisje en een fietsbrug. Er staat een damesfiets tegen de lantaarnpaal, inclusief mooi slot, keurig geparkeerd en vastgezet, met nieuwe fietstassen. Wat is er met die fietser gebeurd?

De tram pakken omdat het regent is in deze contreien geen optie. De tram is ver weg, en alleen met de fiets te bereiken. Of te voet - maar waarom zou je verder gaan lopen als je een fiets bij je hebt waarmee de tramhalte zeker sneller bereikt wordt?

Met een toevallig passerende autobezitter carpoolen is evenmin mogelijk, want auto's mogen niet op deze plaatsen langsrijden.

Is hier sprake van een lekke band en de gedachte 'ik haal de fiets later nog wel eens op'? Maar de fietsen die ik zie staan fiets ik nu al zeker drie weken voorbij. Of zijn deze fietsenbezitters door ongure types van hun rijwiel gehaald en in het kanaal gegooid? Ik moet er niet aan denken, maar doe het toch.

Oh fascinerend frustrerende onwetendheid. Misschien maar eens 's nachts gaan kijken, als ik durf, tenminste. Want gezien de hoeveelheid graffiti onder het viaduct gebeurt hier ook in de nachtelijke uren van alles.







Met daglicht fiets ik er in ieder geval graag, tussen mijn huis en de stad Amsterdam. Er is van alles te zien.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier iets, als je daar zin in hebt!