vrijdag 9 augustus 2013

Gekweekt vlees


Op een onbewaakt moment, dat er overigens al lang aan zat te komen, had ik eens besloten om -doe eens gek- vegetariër te worden. Of nou, dat wil zeggen: ik besloot me ...voor te nemen... zo veel mogelijk... zonder vlees te eten, te beginnen met restaurantmaaltijden en als ik dan bij hoge uitzondering vlees zou verorberen dat het dan biologisch- & scharrelvlees moest zijn. Klinkt twijfelachtiggenuanceerd, niet?

Dat heeft voor mij iets te maken met zielige, gemartelde dieren en onvrede over de wrede bio-industrie enerzijds en de verleidelijkheid van vlees en vis in een lekkere maaltijd anderzijds. Ik heb niets tegen het eten van vlees of vis, mits het dier dat ervoor wordt geslacht goed behandeld is - en dat is vrees ik in Nederland vrijwel nooit het geval.

Ergo: geen vlees.

En het gelukkige toeval wil dat Abe -hij is fundamentalistischer vlees-loos in zijn dieet- verdraaid lekker kookt met groenten, kaas, noten en salades, dus ik klaag zeker niet (geheel terzijde: ik verwacht hem in de eerstvolgende editie van "Heel Holland Bakt", maar dan met driesterrendiners). Ook verwacht ik dat het met mijn vegetariër-aspiraties wel goed gaat komen, op de incidentele biologisch-en-in-de-meest-scharreldiervriendelijke-omgeving-opgegroeide-bejaarde-ooit-koe-nu-biefstuk na dan. En een knakworst, soms - argh, shame on me.

Dat mooie landschap met die koeien in de wei mag trouwens van mij blijven, maar dat ook terzijde. Zij staan er hoop ik vanwege de melk, of desnoods als lieve grasmaaiers. Of voor het uitzicht uit de trein. Lang leve kaas, melk en eieren...veganist word ik niet, gok ik. Zuivelproducten koop ik wel zoveel mogelijk biologisch [zoveel mogelijk? Ja, dat kan overtuigder, maar daar wordt aan gewerkt, goed zijn voor de wereld heeft zo zijn financiële en principiële voorgeschiedenis nodig].

Maar nu. Deze week presenteerde een hoogleraar de eerste hamburger van kweekvlees. Gekweekt vlees. Uit een petrischaaltje en een laboratorium, niet uit een stal. Cultured beef.

En dat is verwarrend. Kweekvlees komt in essentie wel van levend weefsel, maar niet van een levend dier. En juist vanwege de slechte leefomstandigheden van dat levende wezen, wilde ik geen vlees eten. Maar erwtensoep met kweekvleesrookworst? Als daar geen dier voor geleden heeft zal het uiteindelijk beter smaken dan de rookworst uit de bizarre vleesindustrie. Het is misschien psychisch, maar voor dierenwelzijn een wereld van verschil.

En ik, als nieuwbakken vegetariër? Mag ik dat kweekvlees gewoon weer eten?

Ik denk het eigenlijk wel.

Maar ik moet waarschijnlijk nog even wachten - de eerste kweekhamburger kostte zo'n 250.000 euro. Iets zegt me dat McDonals er nog niet voor in de rij staat.


Zij kunnen in ieder geval blijven dansen:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier iets, als je daar zin in hebt!