dinsdag 18 september 2012

Staande blijven met koffie

Solliciteren is funest voor je zelfvertrouwen.

Toch levert het uiteindelijk op waar je naar op zoek bent: een baan.
Uiteindelijk zeg ik, want eerst moet er vooral veel geworsteld
geglimlacht
en afgewezen worden.

Mensen vinden allerlei aspecten belangrijk aan hun baan:
Goede koffie, een aangename sfeer
en muziek die tot productiviteit en creativiteit aanzet.
Oh ja: Zelfontwikkeling.
Uitdaging.
Intellectuele stimulans & gezellige collega's.
Lekkere broodjes.

(Niet te vergeten: geld verdienen, meer = beter, maar niet noodzakelijk.)

Bij mijn laatste sollicitatiegesprek vroeg degene die tegenover me zat
wat ik een prettige werkomgeving zou vinden, wat ik belangrijk vind
aan de plaats waar ik als ploeterende arbeider verkeer.

"Déze plaats lijkt me erg prettig om te werken", wilde ik zeggen -
want dat was de waarheid.
Maar het leek me nogal slijmerig, dus ik negeerde de oprisping
en begon wat te brabbelen over abstracte noties als
veiligheid, levensgeluk en
het gevoel van nuttig dienstverlenen.

In mijn hoofd klinkt een zeurderige zoemer: Niet aangenomen.

Misschien had ik over lekkere koffie moeten beginnen.
Met humor kom je ook nog wel eens ergens, en ik moet zeggen dat ik
koffie & werk met elkaar associeer en dat
ik & koffie op het werk verrassend goed samengaan.

Verrassend goed: Ik lust namelijk eigenlijk geen koffie.
Op het werk echter wel [koffie + ik + suiker + melk = net te doen].

Soms is het sociaal onhandig om niet mee te drinken.
Soms onbeleefd om af te wijzen.
Vaak levert koffie halen/drinken/tappen lichaamsbeweging en gespreksstof op.

Onderzoek wijst uit dat goede koffie voor grote groepen werknemers onmisbaar is.
Zulk onderzoek wordt hoogstwaarschijnlijk ruimhartig gesponsord door een grote koffieproducent, maar er zit stellig waarheid in. Met name ict'ers schijnen te voldoen aan de formule

[werknemer + (koffie x 16) = productiviteit],

hoewel ook andere beroepsgroepen zich in deze wiskundige formule laten vatten.

Misschien wel alle.
Behalve werknemers van de Pickwick thee-divisie wellicht.

Of zou zij ook heimelijk, als de baas niet kijkt
uit een grote theemok verborgen
espresso nippen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier iets, als je daar zin in hebt!