donderdag 6 juni 2013

Fyra-leed: heenreis


Om 16.55 vertrekt vanaf spoor 14a uit Amsterdam de Fyra naar Breda. De oude Fyra, wel te verstaan, want alle nieuw aangekochte, maar rijkelijk met fouten en mankementen ontsierde toestellen staan te verroesten op een viaduct in de Watergraafsmeer. Met of zonder bodemplaat, en naar het schijnt ook nog bij tijd en wijle spontaan ontbrandend. Goed dat die levensgevaarlijke zelfgeknutselde treintjes geen reizigers vervoeren, dunkt mij.

Als ik ze zie, die arme Fyra's, vind ik ze eenzaam en pips ogen. Bestemming niet bereikt. Kuchend en proestend aan de kant geparkeerd. Mijmerend  terugdenkend aan ItaliĆ« - het eten is daar immers zo veel beter. En de persoonlijke aandacht veel groter. Elke Fyra schijnt op unieke wijze in elkaar te zijn getimmerd door liefhebbende Italianen. Zo onnavolgbaar uniek, dat voor Nederlandse monteurs geen systeem te ontdekken valt aan de hand waarvan een Fyra enigszins gestandaardiseerd, pak 'm beet, licht gerepareerd zou kunnen worden. En dat is lastig als je met panne op een spoor staat, boze reizigers en alles.

Mijn degelijke Fyra komt echter netjes op tijd Amsterdam Centraal binnen geknord. Blij met nieuwe passagiers en de zomerzon op de warmste dag van de prille zomer.

Omroeper.

'Fyra vertrekt van spoor 14a. Toeslag is niet verplicht.'

Ik had net al zo'n toeslag-kaartje gekocht. Mijn bijdrage is dus niet verplicht maar, opmerkelijk genoeg, opeens vrijwillig.

'Vrijwillige sponsoring van de Fyra...'

De gedachte smaakt bitter, en ik begin op internet vast te zoeken naar het geijkte NS-formulier. Het is echter te warm voor een klacht, merk ik. Zou ik mijn tweede klas toeslag bij de conducteur kunnen ruilen voor een eerste klas zitplaats?

De airco zoemt er en het is waarschijnlijk minder volgepropt.

Ik vertrouw mijn eigen charmes en het vermogen tot vriendelijkheid bij conducteurs van de NS niet (een combinatie hiervan zal me al pratend en glimlachend toch een eerste klas stoeltje op moeten leveren) en ik zet mij braaf neer in de tweede klas.

Om vervolgens met de aansluitende niet-Fyratrein een vertraging op te lopen die alle Fyrasnelheid ('een half uur eerder in Rotterdam!') volstrekt weer teniet doet.

En daarmee strijkt Fyra inc. mijn vrijwillige bijdrage ook nog op.

Ik vind dat lichtelijk frustrerend, zeg maar wel enigszins een beetje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier iets, als je daar zin in hebt!