vrijdag 12 juli 2013

De maten van Barbie


Als kind had ik het niet zo door,
en hield ik me vooral bezig met heur haardracht.
En met haar kleding - voornamelijk prinsessenjurken en gala-achtige outfits.

Daarbij kwam haar huisinrichting
want net als ik tegenwoordig doe
verschoof Barbie haar interieur regelmatig.
En ze woonde behoorlijk riant op de onderste twee planken van een kast,
met op zomerse dagen een buitenhuis in de achtertuin.

Af en toe logeerde er een kat in haar woonkamer.
Die was weliswaar zo'n vijftien keer haar eigen grootte -
maar onverschrokken vrouw die ze was
deed het haar niets. Powerrr, en acceptatie van het leven zoals zich het aandient.
Mijn Barbie was Zen avant la lettre [avant ma lettre, eigenlijk, want het bestond natuurlijk al heel wat eeuwen, alleen ik was zeven en was nog geenszins over de Boeddha bijgepraat].

Maar dat Barbie's omvang in vergelijking met die kat niet klopte, is nu wel duidelijk. [ © Nickolay Lamm]

Hoe zou Barbie eruit zien als ze een echte vrouw zou zijn? De Amerikaanse kunstenaar Nickolay Lamm (24) stoorde zich aan het beeld dat speelgoedfabrikant Mattel van het vrouwenlichaam neerzet en maakte een Barbiepop met de gemiddelde maten van een 19-jarige vrouw. Die wijkt met een borst-heup-tailleomtrek van 81-78-83 sterk af van de 91-45-83 van de maten van Barbie.

Volgens Lamm moet een vrouw met de taille van Barbie waarschijnlijk leven met een halve lever. Ook zijn haar voeten te klein. Volgens Mattel is de pop nooit gemodelleerd naar de proporties van een echt persoon en begrijpen meisjes dat.





Via De Volkskrant

Meer over Nickolay Lamm op zijn website: http://nickolaylamm.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier iets, als je daar zin in hebt!