donderdag 18 april 2013

Waait


Vol overgave huilend waait de wind.

Ik woon sinds kort op een eiland - of eigenlijk, een 'ijland', want op ijburg zijn alle woordspelingen met de ij toegestaan -,
maar ik woon er nog niet lang genoeg om mijn voeling met de wind en het klimaat vanaf het ijmeer al te hebben aangescherpt.
De wind verbaast me dan ook. Ik ben gewaarschuwd dat het hier hard kan waaien, maar ik ervoer het nog niet eerder zo intens.

De andere mensen op straat gedragen zich er echter niet anders om.

Storm, dat is mijn eerste associatie, hoewel de zon schijnt.
In Wuthering Heights roept de storm hallucinaties op.
Het waaien klinkt ook als meer dan wind: ik hoor meeuwen, gefluister en wapperend wasgoed.
Als ik om me heen kijk zie ik niets van dat alles: het is de wind zelf.

Ik ben benieuwd. Zal het een zomer lang zo waaien?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijf hier iets, als je daar zin in hebt!